Çekime Hazırlık, Çekim Öncesi Ayarlar, Makinelerde Yer Alan Simge ve İşaretler.

Sureti Alem Fotoğraf Derneği

Fotoğrafçılık Temel Eğitim Semineri

Hazırlayan Kemal BEĞENDİK

Ağustos 2016 Kayseri

5. Ders

Çekime Hazırlık,
Çekim Öncesi Ayarlar,
Makinelerde Yer Alan Simge ve İşaretler.

Uyarı

Fotoğraf çekilir, resim çizilir!

Ancak makine menülerinde “resim” (picture)

ibaresi kullanıldığı için bu notlarda

fotoğraf terimi yerine resim terimi

kullanılmak zorunda kalınmıştır.

Genel Kontrol ve bakım işlemleri

Her çekim öncesi mutlaka yapılması gereken kontroller vardır. Bunlar:

Bataryanın şarj durumu: Boş ise şarj edin.

Objektifimizin ön ve arka merceklerinde toz, leke bulunup bulunmadığı: Kirli ise lensleri çizmeyecek bir bezle silin. Asla deterjan, tükürük vs. kullanmayın. Lazım ise piyasada satılan uygun solüsyonlardan kullanın.

Filtre kullanacaksanız takın ya da takılı olmaması gereken filtre takılı ise çıkarın. Örneğin bir önceki çekiminizde manzara çekmiş ve polarizasyon filtresi veya nötral dansite filtresi kullanmışsanız çoğunlukla filtreyi objektif üzerinde takılı vaziyette çantanıza koyarsınız, bir sonraki çekimde objektifte filtre takılı olduğunu unutur ve öylece çekime başlarsınız.

Özellikle insan çekecekseniz bu filtre istenmeyen neticeler doğmasına neden olacaktır.

Polarizasyon filtresi kontrast artışına neden olur ve yaklaşık 2 stop ışık kaybı yapar (stop bahsi enstantane-diyafram ayarlarında anlatımıştır). Nötral dansite filtrelerinin ne kadar stop ışık kaybı yapacağı zaten filtre numarası ile ilişkilidir. (ND4; 4 stop, ND10; 10 stop gibi).

P, A(Av), S(Tv), M ve Scene modlarında çekim yaparken, çekime başlamadan önce mutlaka yapmış olmamız gereken ön ayarlar:

1. Sahne Modu seçimi ve ayarları: Eğer Scene modlarında çekim yapacaksanız hangi scene modunun sizin çekim koşulunuza uygun olduğuna karar verin ve bu modun ilgili ayar düzenlemelerini yapın. Scene dışındaki çekim modlarından biriyle çekim yapacaksanız o moda gelin ve aşağıdaki ayarları girin. (Not: Ayarların nasıl yapılacağı konunun ilerleyen bölümlerinde ayrıca izah edilmiştir).

2. Resim boyutu ve kalitesi: Büyük resim boyutları daha kaliteli resim anlamına gelmez. Gereğinden büyük boyutlar saklama ortamında gereksiz yer işgal eder. Eğer çekim sonrası müdahaleleriniz olacaksa özellikle RAW formatında çekim yapmayı tercih edin ve RAW fotoğrafları işleyecek RAW editörlerini kullanmayı öğrenin

3. Resim stili ayarları: Bu ayarlar, Standart, Nötral, Portre, Manzara, Vivid (canlı), Black&White, Sepia gibi ayarlardır.

Örneğin bir önceki çekiminizde vivid stili kullanarak çekim yapmış ve makinenizi kapatarak kaldırmış olduğunuzu farz edelim. Makineyi tekrar açıp, sadece poz ayarları yaparak bir portre çekmeye kalkarsanız son derece kötü sonuçlar elde edersiniz. Vivid modunda kontrast, doygunluk ve keskinlik çok yüksektir. Portre çekimlerinde aşırı kontrast ve keskinlik nedeniyle istenilen ten rengi ve yumuşaklığı elde edilemez.

4.WB yani beyaz dengesi ayarları: Normal şartlarda AUTO ayarında durması önerilir. Fotoğrafta ustalaştıkça diğer WB modlarını kullanmayı deneyin, hatta bir gri kart edinerek ortam ışığını cihaza siz tanıtın (Custom WB).

5.Çekim sürme modu: Normalde S yani single shot ayarı seçili olmalıdır. Zamanlayıcılı geri sayım modunda veya seri çekim modunda kullanacaksanız ayarlayın.

6. Pozlama telafisi ayarları: Daha önce  +/- EV (poz telafisi) değişimi yapmışsanız bunu resetleyin.

7. AF (Auto Focus) ayarları: AF işleminin gerçekleşeceği noktalara dair seçiminizi yapın.

8. Ölçüm Modu (Metraj Kipi) Ayarları: AE yani Auto Exposure ölçüm sahasının ne olacağına kadar verin.

9.AE/AF kilit fonksiyonunu ayarları: Bu ayar ile odağı ve pozlamayı kilitleme seçimlerini yapıyoruz. Örneğin bir şahsın fotoğrafını arkasındaki manzara ile birlikte P, A veya S modlarından birinde çekmek ve çekimi yapılan şahsın kadrajın en solunda yer almasını, orta ve sağ bölümde ise manzaranın  görünmesini istiyorsunuz farz edelim. Kadrajı bu şekilde oluşturup yarım deklanşör yaptığınızda makineniz netleme işlevini orta bölümdeki netleme noktalarından seçili olan hangisi ise ona yapar. Bu durumda fotoğrafını çektiğimiz kişi bulanık çıkacaktır. Çünkü netlik arkadaki manzarada yer alan objelere yapılmıştır ve onlar çok uzaktadır. Bunun olmaması için önce kişi üzerinde netlik yapıp, deklanşörü yarım basılı tutarak kadrajımızı tekrar düzenlememiz gerekir. Ancak AE kilidini de seçmediysek ya da AE kilit butonuyla pozlamayı kilitlemezsek makine yeni kadraja göre yeniden ışık ölçümü yapacak ve fotoğrafı çekilen kişi aydınlık ya da karanlık çıkabilecektir. Bu nedenle bu ayarların ne işe yaradığına dair bir ön hazırlığımız mutlaka olmalı ve çalışacağımız sahne ve konuya uygun ayarları çekime başlamadan önce yapmış olmalıyız.

10. Objektifinizin netleme sistemi ayarları: Çekiminizde odaklamanın manuel mi otomatik mi olacağına karar verin ve objektif üzerinden ilgili düğme ile gerekli değişimi yapın. Normal şartlarda otomatik olması gerekir. Gece pozlaması, güneşe karşı çekimler, makro çekimler gibi özel durumlarda manuel netleme tercih edilir /edilebilir.

11. Titreşim Önleyici (görüntü sabitleyici) ayarları: VR (vibration reduction), IS (image stabilization), OS (optik stabiliser), VC (vibration compensation) gibi titreşim önleyici ayarlarınızı ve varsa seviyesini seçerek uygulayın.

12. Flaş tipi ve Flaş poz telafisi ayarları: Flaş kullanacaksanız ortam koşullarına uygun flaş tipi ve poz telafisi ayarlarını girmelisiniz.

Şimdi de bu ayarların izahlarını ve nasıl yapılacağını görelim:

Resim Formatı ve Kalitesi Ayarları

RAW (NEF): Analog sistemdeki filmin karşılığı olarak kabul edilen RAW, dijital fotoğraf makinelerinde sensör üzerine düşen görüntünün dijital işlemci tarafından sayısal verilere dönüştürülüp başka hiç bir dijital işleme tabi tutulmadan kaydedildiği ham halidir.

Fotoğraf makinemizde ilk oluşan görüntü RAW olmakla birlikte hafıza kartına kaydedilen görüntü çoğunlukla JPEG’dir. RAW kaydedebilen bir makineniz varsa bunu resim kalitesi ayarları menüsünden seçmeniz gerekmektedir.

RAW+JPEG:  Günümüzde pek çok DSLR hem RAW hem de JPEG görütüyü aynı aynda kaydetme imkanı sunar. Siz hangisini kullanmak isterseniz onu seçersiniz.

JPEG: Belli bir algoritma dahilinde görüntünün sıkıştırılması ve dosya büyüklüğünün küçültülmesi imkanı sağlayan kayıt biçimidir. Küçültme miktarının ne olacağını bizim belirlememiz gerekir. Çoğunlukla menüde 2 ya da 3 tane seçim yer alır.

BEST:  En az kayıpla sıkıştırma biçimidir. Sıkıştırma oranı 1:4’tür

FINE: 1:8 sıkıştırma oranı ile kayıt yapılır.

BASIC: En az dosya boyutu hedeflenir. Sıkıştırma oranı 1:16’dır, buna bağlı olarak görüntüde detay ve kalite kaybı çoktur.

JPEG dışında, PNG, TIFF, BITMAP gibi pek çok resim sıkıştırma formatı olduğunu da hatırlatalım. Ancak günümüzde fotoğraf makinelerinde çoğunlukla JPEG formatı tercih edilmektedir.

Resim Büyüklüğü Ayarları

L (Large): Büyük dosya boyutudur. Sensör üzerinde yer alan tüm yatay ve düşey pixellerin toplam sayısı kadar pixel görüntü kaydedilir. Örneğin sensör çözünürlüğü 20 MP olan bir makinenin sensöründe 5152 x 3864=19.907.328 tane pixel vardır. 4:3 formatındaki tam çerçeve Large dosya boyutu seçilirse bu pixellerin tamamından gelen sinyal görüntüye kaydedilir.

M (Medium): Orta büyüklükteki dosya boyutudur. 10 MP görüntüde 3648 x 2736 adet pixelden gelen görüntü kaydedilir.

S (Small): Küçük dosya boyutudur. 5 MP 2592 x 1944 pixel.

Bu boyutlara ek olarak, 4:3, 2:3, 1:1, HD (16:9) gibi çerçeve oranlarını da gösteren ek ayarlar vardır. Buradaki sayılar fotoğrafın en ve boy oranlarını ifade eder.

Resim Stili Ayarları

Standart: Üretici tarafından belirlenmiş standartlarda, tatminkar renk, kontrast ve keskinlik ayarlarıyla çekim yapabileceğiniz moddur

Neutral: Daha doğal görünümlü fotoğraflar elde etmek üzere oluşturulmuş ayardır

Vivid: Renk ve kontrastın daha yüksek olduğu, parlak ve canlı (renk doygunluğu yüksek) fotoğraflar elde etmek için kullanılır.

Portrait: İnsan fotoğraflarında ten rengi ve dokusunu önceleyen ayar grubudur. Çekim sırasında yüz yumuşatma, kırışıklıkları giderme gibi işlemleri yapabilen ayar seçenekleridir. Daha gerçekçi ten rengi, yumuşak kontrast ve pürüzleri giderme işlemleri nedeniyle tatminkar portre fotoğrafları elde etmeyi mümkün kılar. Çekim sonrası bilgisayarda dijital müdahalede bulunmayacaksanız portre çekimleri için idealdir.

Landscape: Manzara çekim modudur. Manzaralarda doygun renkler ve ışık dengesizliklerini azaltan dinamik range müdahaleleri yaptığı için daha canlı, gerçeğinden daha güzel görünen fotoğraflar elde etme imkanı sunar.

B&W: Siyah beyaz fotoğraf ayarıdır. Bu modda çeşitli filtrelerle çekim imkanı vardır. Makinenizin filtre ayarlarını okuyarak anlamanız doğru olacaktır. (Kırmızı, Turuncu, Sarı ve Yeşil filtre ayarları mevcut olup, kontrast üzerinde ciddi etkileri vardır. Bu nedenle hangi filtre ile çalışacağınızı anlamak için bilgi ve deneyim sahibi olmanız gereklidir).

Sepia: Kahverengi başta olmak üzere, siyah beyaz fotoğrafın bir renk ile tonlandırılmasıyla oluşur.

Custom: Bu seçenekte tüm, renk, doygunluk, kontrast ve keskinlik ayarlarını belli bir marj dahilinde siz ayarlarsınız.

Beyaz Dengesi = White Balance (WB) Ayarları

Beyaz dengesi, dijital fotoğrafçılıkta çok önemli bir yere sahiptir. Günümüzde makine içinde yer alan işlemciler ve programlar sayesinde her koşulda tatminkar beyaz dengesi sonuçları elde etmek mümkün olsa da, zaman zaman beyaz dengesine müdahale etmek zorunda kalabiliriz.

Makine menülerinde, aşağıda ikonları ve açıklamaları verilmiş olan hazır beyaz dengesi ayarları bulunmaktadır. Burada unutulmaması gereken esas konu şudur: Auto ve Custom dışında kalan ayarlardan birini seçtiğimizde ortamda bulunan ışığın saf olması gereklidir. Örneğin krem renkli tül perdeden süzülerek gelen ışığın, loşça aydınlattığı bir odada flaşla çekim yapmak istediğinizi farz edelim. WB ayarları menüsünden Flaş WB seçeneğini seçer ve çekim yaparsanız sonuçta oluşan renklerin doğal olmadığı, beyaz olması gereken alanların farklı renklere saptığı ve bu sapmanın tüm renk değerlerini de bozduğunu göreceksiniz. Flaş WB ayarı ile çekim yapacağınız zaman, pencereler tamamen kapalı, diğer tüm lambalar sönük olmalıdır. Işık kaynağı olarak sadece flaş ışığı ortamı aydınlatmalıdır. Hatta stüdyolarda gördüğünüz üzere duvarların bile siyaha boyalı olması gereklidir. Siyah renkli duvarlar, flaş patladığı anda duvarlardan yansıyarak renklenen diğer ışıkların beyaz dengesini bozması engelleyecektir. Pembe renkli duvarları olan bir odada siz beyaz flaş ışığı ile çekim yaptığınızı sanıyor olabilirsiniz ama flaş patladığı anda odada yansıyan ışığın bir karışımı tarafından konumuz aydınlanır ve adeta açık pembe renkli bir ışıkla çekim yapmış gibi bir sonuç ortaya çıkar.

wb list

Bu nedenle, bilhassa suni ışıkların (akkor lamba, fluoresan lamba, led lamba gibi) bulunduğu bir ortamda çekim yapacaksanız ya AUTO modu seçmeli ya da konumuz üzerine düşen tüm ışıkların toplamı altında beyaz sayfa çekerek, onda oluşan renk ne olursa olsun, makinenin bu rengi beyaza düzeltmesini sağlamak üzere Custom WB seçimi ile çekim yapmalısınız. Anlaşılacağı üzere bu işlem ile makineye şunu diyoruz: “Benim şimdi sana tanıtacağım renk beyazdır. Tüm bu rengi algıladığın yerleri beyaz olarak oluştur. Ayrıca bu rengin, diğer tüm renklere olan tesirini sil, yani bu rengi diğer renklerden çıkar.” Unutulmaması gereken nokta şudur. Bizim makineye beyaz diye referans gösterdiğimiz renk aslında beyaz değildir. Sarı ışık üreten akkor(tungsten) lambaların aydınlattığı bir odada, AUTO WB ayarı ile tam doğru pozlama ile çekersek beyaz kağıdın rengi beyaz değil sarımsı olur. Biz bu rengin beyaz olması için, resimde oluşan fazladan sarılıkların silinmesini sağlamak zorundayız. Custom WB bu işlem için kullanılır.

Profesyonel çekimlerde  makine ve printer laboratuvar sistemlerinin kalibrasyonunu yapmak üzere %18 gri renkten oluşan gri kart bu işlem için kullanılmaktadır. %18 gri kart ile, makinenin hem doğru pozlama kalibrasyonu, hem de beyaz dengesi kalibrasyonu yapılmaktadır. Bu kart fotoğrafın ilk yıllarında, siyah beyaz fotoğrafçılık döneminde geliştirilmiştir. Beyaz ırktan olan insanların teni; siyah beyaz fotoğrafta %18 siyah, %82 beyaz rengin karışımından oluşmuş %18’lik gri rengine tekabül eder. Yani üzerine düşen ışığın %18 ini yutar, %82 sini yansıtır.

Sürme Modu Ayarları

tek cekim moduTek kare çekim modu. Yani deklanşöre her basmada birer kare fotoğraf çeker.

seri çekim moduSeri çekim modu. Deklanşörü basılı tuttuğunuz sürece art arda çekime devam eder. Ancak bu işlem elbette ki sonsuza kadar sürmeyecektir. Makinenin tampon bellek ve işlemci gücüne göre 4-64 adet arasında değişir. Günümüzde SLR makineler mekanik olarak saniyede 6-8 adet çekim yapabilmektedir. Mekanik çekimden kasıt şudur: Her kare çekilirken, ayna yukarı kalkar, perde açılır ve geri kapanır, ayna tekrar eski konumunu alır. Bu işlem saniyede 6-8 kez tekrarlanır. Elektronik shutter olarak adlandırılan teknikte ise, perde açıldıktan sonra tekrar kapanmaz. Açık kaldığı süre zarfında hareketin dondurulması işlemi elektronik olarak sağlanır. Perde hızı ayarları ise elektronik ve dijital yazılımlarla uygulanır. Günümüzde saniyede 128 kare çekim hızına kadar ulaşılmıştır. Ancak bu hızda yapılan çekimler çoğu makinede tam dosya boyutunda olmayıp, daha küçük boyuttadır.

autourg01327003ID2137882Zamanlayıcılı çekim. Bu modda makine deklanşöre basıldıktan sonra 10 saniye bekler ve süre tamamlanınca çekimi gerçekleştirir. Makineyi bir yere yerleştirir ve bu modda çekim yaparsak biz de kadrajın içine girecek kadar zaman elde etmiş olur ve çektiğimiz fotoğrafta yer alırız.

autourg01327003ID21436192 saniye bekledikten sonra çekimi yapar. Özellikle deklanşöre basma sırasında oluşan sarsıntıyı önlemek isterseniz bu modda çekim yapabilirsiniz. Tripod kullanırken bile deklanşöre basarken makineyi sarsabilirsiniz. Uzaktan kumanda kullanmıyorsanız bu modda çekmek sarsıntıyı önleyecektir. Elle çekim yaparken de bekleme süresinde makineyi iki elle güzelce kavrar ve sabitlerseniz, yavaş poz değerlerinde (çok uzun olmamak kaydıyla) titreşimsiz bir fotoğraf yakalama imkanı elde edebilirsiniz.

Poz Telafisi Ayarlarıpoz telafi

Özellikle P modunda çekim yaparken kullanacağınız bu ayar ile konuyu daha aydınlık ve daha karanlık çekebilirsiniz.  Çekimini yapmak üzere ışık ölçümü yaptığımız alan ile arka alan arasında belirgin ışıklandırma farkı varsa; AE sensörü doğru poz değerini bulamayabilir. Bu durumda neticeden memnun kalmadıysak, poz telafisi ile uygun düzenlemeleri yapabiliriz.

Poz telafisinin amacı fotoğrafı daha parlak ya da koyu hale getirmektir. Bunun için poz telafisi tuşunu basılı tutarken ayar tekerleğini sağa ya da sola çeviririz. Sola doğru çevirmekle ışık kısılırken, sağa doğru çevrilirse daha aydınlık fotoğraf elde edilir. Örneğin Erciyes’te kayak yapan bir arkadaşınızın fotoğrafını çekeceksiniz. Bütün manzara bembeyaz karlarla kaplı olduğundan makineye aşırı miktarda ışık düşer ve makine enstantane değerini yükselterek ışığı kısmaya çalışır. Ama bu kez de fotoğrafını çektiğimiz arkadaşımız çok karanlık çıkacaktır. İşte böyle sahnelerde poz telafisi tuşu ile hızlıca durumu kurtarabiliriz.

Günümüzde makinelerde genellikle poz telafi aralığı -3 ve +3 arasında ½ veya 1/3 stop adımlarla değiştirme imkanı vermektedir.

Auto Focus Bölgesi Ayarları

AF-S (single servo AF): Tayin edilen alan (lar) içerisinde odaklama sağlanır ve AF sistemi durur.Makine odağa kilitlendikten sonra obje veya makine hareket etse dahi odak değişmez. Bu sistemin artısı hızlı bir şekilde kompozisyon değiştirilerek aynı obje farklı şekillerde çekilebilir. Hareketsiz veya çok yavaş objeler, nispeten geniş net alan derinlikleri için uygundur.

AF-C (continuous servo AF): Deklanşör yarım basılı olduğu sürece tayin edilen alan(lar)ın net olduğunu saniyede birkaç kez denetler. Netsiz ise odaklar. Hareketli objeler ve net alan derinliği az olan çekimler için uygundur. Unutulmaması gereken, sistem deklanşöre tam basılsa dahi odağa kilitlenmeden fotoğrafın çekilmesine müsaade etmeyecektir. Sokak fotoğrafçılığında en sık tercih edilen seçenektir.

AF-A (automatic): Kullanıcı Af-S ile Af-C arasındaki farkı öğrenip verimli kullanıncaya kadar geçici bir özelliktir. Genellikle Af-S olarak çalışır ama duruma göre de AF-C’ye geçebilir. Tek avantajı ise makinanızda sadece Af-S ya da AF-C modundayken açılan bazı menülerin AF-A’da tümünün bir arada açık olmasıdır. Böylece öğrenme aşamasındaki fotoğrafçıya makinasını daha rahat “kurcalama” şansı verir. Bu özellik AF-S ve AF-C öğrenildikten sonra kesinlikle kapatılmalıdır.

Netleme Noktalarının Seçimi:

netleme noktaları

AF3Single Point AF Area: Netlik için merkez alanda ve bizim belirlediğimiz netlik noktalarında yer alan  cismi seçer. Bu mod sabit duran konular için uygundur.

AF2Dynamic  AF Area: Merkeze ek olarak merkeze yakın bulunan noktalara doğru hareket eden objeye odaklanmayı sağlar. Odak yaptığımız noktanın takip alanından çıkan obje, komşu odak noktalarınca izlenerek netlik sürdürülür.

AF1Auto Area (otomatik alan):  Makine kadraj dâhilinde, objeyi ve AF alanlarını kendi belirler. Arkaplanın sade veya uzak olduğu durumlarda fevkalade çalışan bu sistem,  kalabalık içinde istenmeyen noktalara odaklayabilmektedir.

3D tracking (3boyutlu takip, Sadece AF-C seçeneği ile kullanılabilir): Makine kadrajına giren hareketli objelere otomatik olarak netler. Dolayısı ile biz sabit dururken önümüzden geçecek hareketli bir objeyi çekmek için çok elverişlidir. Buna örnek olarak sabit bir kadrajda kuş fotoğrafı çekmeyi ya da size doğru yürüyen bir mankeni çekmeyi verebiliriz. Bu modun en büyük tehlikesi kadrajda birden çok hareketli obje olduğunda makinemiz kendisince birine netliyecektir. Özellikle bu modda yapılan hata makineyi hareket ettirerek objeyi takip etmektir. Bu durumda siz objeyi takip ettiğiniz için, obje kadrajda sabit, arka alan ise hareketli görünecektir ve 3d Tracking de hareketli objeleri netlediği için doğal olarak arka fona netleyecektir.

Auto Exposure Sahası Ölçüm Ayarları

(ÖLÇÜM MODLARI):

Canon makinelerde 4, Nikonlarda ise 3 temel poz ölçüm modu vardır.

Canon AE ölçüm modları:

1) Noktasal (spot) Ölçüm
2) Kısmi (partial) Ölçüm
3) Değerlendirmeli Ölçüm
4) Merkez ağırlıklı ortalama (center weighted average)

Nikon AE ölçüm modları:

1) Noktasal (spot) Ölçüm
2) Matris (değerlendirmeli) ölçüm
3) Merkez ağırlıklı ortalama (center weighted average)

1) Noktasal (spot) Ölçüm:  spot Kadrajın tam merkezinde yaklaşık % 1-3’lük  bir bölümünden ölçüm yapılır. Noktasal Ölçüm modu özellikle koyu arka plan ve parlak ışıkla aydınlatılmış ana konuları içeren koşullarda ve yüksek kontrastlı sahnelerde kullanılır. Aynı zamanda Makro fotoğraflarda da tercih edilir.

spot şekil

2) Kısmi (partial) Ölçüm: kısmi Arkadan aydınlatılmış özne (portre vs) fotoğralarının çekiminde kullanılması uygundur. Kısmi ölçüm modu aynı zamanda konunun kenarlarında koyu ve açık alanlar olduğu zaman tecih edilir. Ana konudan ölçüm yapıldığı için az pozlama riski en aza indirilir. (Bu mod Canon makinelerde mevcut olup, Nikon ve Sony’de yoktur).

kısmi şekil

Hem spot hemde partial ölçümler ileri düzey ayarlar olarak görülürler. Fotoğrafçılara poz ölçümü üzerinde matrix ve merkez ağırlıklı ölçüm modlarına göre daha fazla kontrol imkanı sağlarlar.

3) Değerlendirmeli Ölçüm: değerlendirmeli AE1a Diğer adları ; Genel Alan Ölçümü, Çoklu (multi) Ölçüm ve Nikon Makinelerde Matrix Ölçümdür.

Makinenin AE sensörü, kadrajı bölgelere ayırarak, her birin poz değerlerini ayrı ayrı okur. Sahnede hangi kısımların önemli olduğu ve öncelik verileceğini değerlendirerek genel poz değerine karar verir.

Değerlendirmeli Ölçüm, özellikle cepheden aydınlanmış konularda yani  fotoğrafçının arkasından gelerek düzgün ve homojen bir şekilde aydınlanan portre ve manzara gibi konuların fotoğraflanmasında iyi sonuç verir. Bu nedenle tam otomatik kameraların çoğunun yapısında Değerlendirmeli Ölçüm Sistemi vardır. Bu mod pek çok genel çekim için uygundur.

değerlendirmeli şekil

4) Merkez Ağırlıklı (Ortalama) Ölçüm: merkez ağırlıklı ortalama değerlendirmeli Poz ölçümünde ağırlığı çerçevenin ortasına verir. Vizörden görülen görüntünün merkezinden % 60-75 lık kadar bir bölüm ölçülerek ortalama poz değeri olarak verilir.

Bu poz ölçüm modunun arkasındaki mantık, doğadaki objelerin %75 lik bir bölümü normal çekim koşularında orta tonda olduğudur.

Konunun merkezinin doğru pozlanmış olmasının önemli olduğu durumları içeren tüm çekimlerde ve portre çekimlerinde yaygın kullanılır.

Merkez Ağırlıklı ölçüm parlak bir arka plan veya arkadan aydınlatılmış konuların çekiminde de etkilidir. Kumsalda güneşli bir günde birinin yüzünü fotoğraflamak gibi durumlarda, yüzdeki detayları görmemizi engelleyecek kuvvetli arka plan ışığı istemeyiz. Kişinin yüzünün doğru pozlanmış olması bizim için daha önemlidir.

merkezağırlıklı şekil

AE/AF Kilit Ayarları

AE/AF lock – Bu ilk sırada yer alan ve AE-L/AF-L düğmesinin varsayılan davranışını belirleyen butondur. Görevi ise pozlama için gerekli bileşenler (enstantane hızı, diyafram, ISO ve beyaz dengesi) ve lensin netlemesini kilitlemektir. Peki nasıl çalışır? Sadece ilgili düğmeye bastığınızda bahsedilen değerler için kilitlemeyi yapar. Ancak elinizi çektiğinizde herşey eski haline döner.

AE lock only – Bu seçimde sadece pozlama değerlerini kilitlemiş olursunuz. Odak kilidi devrede olmadığından tekrar pozlama yapmanız durumunda odaklamayı gözden geçirmeniz gerekecektir. Aynı şekilde sadece AE-L/AF-L düğmesine basıldığında çalışır.

AF lock only – Bu seçimde ise sadece lens odaklamasını kilitlemiş olursunuz. Sadece AE-L/AF-L düğmesine basıldığında çalışır, elinizi kaldırdığınızda etkisini kaybeder.

AE lock (Hold) – AE lock ile aynı özelliğe sahip yani pozlamayı kilitliyorsunuz. Ancak bu sefer siz düğmeden elinizi kaldırınca değil ikinci kez basana kadar pozlama değerleri kilitli kalır.

AF-ON – AE-L/AF-L düğmesi otomatik netlemeyi başlatır. Deklanşör düğmesi netleme yapmak için kullanılamaz.

Netleme Noktası Kilidi Canon Fotoğraf makinelerinde (*) şeklinde gösterilmektedir.

Objektif Focus Tipi

otomatik-netleme-dugmesi-2

Otomatik netleme, fotoğraf makinesi yada lensin üzerinde bulunan mercek elemanlarının küçük elektrik motorları vasıtasıyla hareket ettirilerek objenin netlenmesi işlemidir.

Fotoğraf makinesinin deklanşörüne yarım bastığımızda makinemiz otomatik netleme yapar. Bazı durumlarda fotoğraf makinemiz otomatik netleme yapamaz,  ya da netliği istediğimiz alana yapamaz. İşte bu tür durumlar için makinemiz de ve lens üzerinde manuel netleme düğmesi vardır. Netlik işlevini, objektif üzerinde yer alan netleme bileziğini çevirerek ve gözümüzle karar vererek biz yaparız.

Objektif Titreşim Engelleme Ayarları

  • VR (vibration reduction) Nikon un kullandığı görüntü sabitleme sisteminin kısaltması
  • IS (image stabilization) Canon un kullandığı görüntü sabitleme sisteminin kısaltması
  • OS (optik stabilisation) Sigma nın kullandığı görüntü sabitleme sisteminin kısaltması
  • VC (vibration compensation) Tamron un kullandığı görüntü sabitleme sisteminin kısaltması

Flaş Tipi ve Flaş Poz Telafisi Ayarları

flash full  Flaş açık: Flaşı açtığımızda makine uygun poz değerleri oluşturarak her çekimde patlar.

flash otomatik  Otomatik flaş: Işık yeterli değilse makine flaşı otomatik olarak kendisi açar.

flash kırmızıgöz  Kırmızı göz azaltma: Çekim gerçekleşmeden önce flaş birkaç kez art arda ve hızlı bir şekilde parlar. Bu sayede karanlık ortam nedeniyle fotoğrafı çekilen kişinin genişlemiş olan pupilleri (göz bebekleri) kısılarak kırmızı göz oluşumu önlenir.

flash kapalı  Flaş Kapalı: Hiç bir koşulda flaş kendiliğinden açılmaz.

Flaş Poz Telafisi: flaş poz telafisiFlaş pozundan istediğiniz sonuçları alamazsanız poz telafisi ayarı yapabilirsiniz. Poz telafisi miktarı 1/3 duraklı artışlarla ±2 aralığında ayarlanabilir.

%d blogcu bunu beğendi: